Biblioteket

Lärdomar från drömvärlden – tips till spelledare

skrivet av Vivi Bolin 19.9.2012 i kategorin
Recensioner och rapporter

Lajv varierar i storlek och form och därför är det nästan omöjligt att generalisera I någon större utsträckning gällande lajvskapande. Tänker nu skita fullständigt i att det inte går att generalisera och göra det ändå. Efter Sandman skrev jag ner några punkter, mest som kom-ihåg åt mig själv, men som jag efteråt insåg att andra spelledare möjligtvis kunde ha nytta av.

First there was a vision...

Skriv en vision innan du gör något annat. Hur lajv föds varierar. Det kan vara en intressant historia man läste, en viss karaktär eller ett utrymme som inspirerar. Oberoende var gnistan föds så bör man så tidigt som möjligt fundera på vad man vill göra med gnistan. Vissa vill bygga stora brasor, medans andra nöjer sig med en medelmåttig liten låga.

Vad vill du åstadkomma med lajvet? Vill du berätta en historia? Vill du föra fram ett budskap? Vill du ha ära och berömmelse? Stora egon bör inte arrangera lajv – risken finns att man siktar för högt och gör sig själv och andra besvikna.

Fundera på formen! Ta alla alternativ i beaktande: black box, 360degrees, table top, jeepform, freeform, pajform... Rekommenderar varmt att läsa böckerna Nordic Larp och Doing Larp (Knudepunkt, 2011) för inspiration och bra tips om hur andra lajvarrangörer gjort i andra länder. I böckerna hittar man bra tips på speltekniska element vilket kan underlätta i skapandet av ett bra lajv. Vi i lilla Eloria är ganska bra på att återuppfinna hjulet - alla problem som sitter på grunnar på har garanterat grunnats på av andra spelledare. Vem vet, de kanske har skrivit ner en lösning på just ditt problem. De övriga Solmukohta/Knudepunkt/Knutpunkt/Knutepunkt-böckerna är också fullpackade med artiklar med bra tips och idéer. Det krävs ofta av spelare att de ska läsa på så mycket som möjligt, men hur ofta kräver vi av spelledarna att de ska läsa på? Läs på för f*n! Knuteböckerna och mer om Nordic LARP hittar du här: nordiclarp.wordpress.com

 

Kaotiska små spelare

Fråga dig själv vad du förväntar dig av dina spelare och hur du kan se till att dina förväntningar  möts. Spelare är kaotiska små figurer. De kan inte läsa dina tankar och kommer därför garanterat att göra allt helt tvärtemot vad du hade tänkt om du inte klart formulerar vad du riktigt vill. Se till att de förstår vad som förväntas av dem! Manage not only your time but theirs as well; exempelvis - om du inte vill att de spenderar för mycket tid på kläder så säg det åt dem!

En sak som jag tycker att är grymt viktigt - var inte för hemlighetsfull. Fundera noggrant på vad lajvet och spelarna får ut a hemlighetsmakeri gällande arrangemangen och intriger. Man kan också vinna stort på att vara mer öppen. Det är ofta man efter ett lajv får höra någon säga något i stil med “önskar att jag fått reda på det innan lajvet”.

Kom ihåg att spelstil varierar stort mellan spelare. Vissa är immersionister, andra gamister andra narrativister. Vissa är en salig röra av all of the above. Om du vill försöka styra dina spelare i en viss spelriktning så måste du vara tydlig genast i starten med vilken riktning du vill föra dem i. Alla blir inte narrativister automatiskt bara för att du vill att lajvet ska bli en bra story.

I korthet: Ta ansvar! Svälj ditt ego! Var personlig i ditt lajvskapande, men ta också inspiration och stjäl fritt idéer av andra. Tala öppet om dina brister som spelledare, men tro ändå på att du klarar av att få till ett sjujädrans lajv!

 

Lärdomar från spelarfeedback

Här följer nu några anteckningar som jag skramlade ihop av svaren jag fick från feedback-formuläret jag skickade ut. Jag fick bara 5 svar, så grandiösa EUREKA-upplevelser uteblir.

En del som svarade önskade att de hade läst mera Sandman. Jag lämnade det helt upp till spelarna själva att läsa så mycket de ville, men betonade att ju mer de läser desto bättre  blir spelupplevelsen. Vet själv att det kan kännas mycket tungt att läsa allt material inför ett spel och ofta lämnar man det till dagarna innan lajvet. SL bör fundera på morötter/piskor som uppmuntrar/tvingar spelare att läsa om SL anser det vara viktigt att alla är mycket pålästa. Att bara påminna och saga ”ajjabajja” efter lajvet, då det visar sig att vissa spelare inte läst på, räcker garanterat inte för att få alla ska lära sig (annars hade ju problemet varit ur världen för länge sedan). Att vara påläst är inte bara viktigt för den egna spelupplevelsen, utan också för att ge alla en gemensam avstamp och kontext att spela från. Annars uppstår det lätt förvirring och folk kan dras för att ge sig in i diskussioner/interaktioner med vissa spelare om de känner att de inte är tillräckligt insatta.

En del önskade av sina medspelare att de hade ha reagerat starkare på det de gjorde/sade…hur kunde vi bli bättre på att ta och ge i lika proportioner? Vi har jobbat på ta och ge impro-övningar, men i stundens hetta är det lätt att glömma bort att reagera på vad de andra spelarna gör och bara fokusera på jagjagjag.

En annan sak som kommenterades var status. Någon uttryckte sitt missnöje över hur deras status inte togs i beaktande. Hur vi kunde bli bättre på att spela status är något som diskuterats på forumet. Här gäller samma som ovan: kommunicera tydligt med spelarna hur du som SL vill att statusfördelning ska se ut och hur den möjlitvis kan skifta under spelet. Är det okej för spelarna att utmana status? Tåls att fundera på att anpassa metatekniska lösningar för att få igång ett bra statusspel. Troels Barkholt-Spangsbo ger en del bra tips i sin artikel Leveling the playing field and designing Interactions (Playground Worlds, 2008).

Vissa skrev att de önskade att SL hade varit mer aktiv i kontaktskapandet karaktärer emellan innan lajvet. Kontakten karaktärerna emellan är en av de viktigaste elementen i ett lajv, men det är samtidigt också en av de svåraste att förbereda. Som om det inte vore svårt nog för seplarna att lära sig känna sin egen karaktär – sen ska de dessutom lära känna sin bästa vän, sin mamma och sin älskare också. Relationer blir därför ofta halvdana och kan kännas konstlade. Gruppmöten, antingen ordnade av SL eller spelarna själva, innan ett lajv är otroligt viktiga för att ge spelare en chans att lära känna varann. Ett par timmar under en workshop för att lära känna fem-tio spelare räcker inte. Om spelare är mycket starkt bundna till varann så borde de få tillgång till delar av varandras karaktärsbeskrivningar.

Workshops – de flesta skrev att de fick mycket ut av workshoppen, men någon skrev också att den hade liten påverkan på hur de lajvade. Det här visar att vad folk tar hem från workshoppar är väldigt subjektivt. Det är självskrivet att workshopsförberedelse är a och o – SL bör se till att workshopsprogramet är tydligt utskrivet i förväg och att alla är på det klara vad som förväntas av a)spelarna b)spelledarna. Det vanligaste är att en workshop används som ett medium genom vilket SL förmedlar info och verktyg till spelarna. Mer ovanligt är att workshoppar används för att få ut info av spelarna. Jag anser dock att det här är något som kan vara precis lika viktigt som det motsatta. I danska spel används ofta workshoppar för att höra vilka förväntningar och önskemål som spelare har av spelet och SL. Spelare ges också en möjlighet att komma med tips och förslag på hur spelet kunde förverkligas. Spelare kan sitta inne på ovärderliga tips och råd/agera som bollplank för SL. Det här anser jag verkligen är något som vi i Eloria borde bli bättre på. Kolla workshophandbook.wordpress.com för tips på workshopsövningar.

Något mer har jag inte att komma med. Önskar alla spelledare där ute lycka till med spelarrangemang och hoppas att den här artikeln bidrog med något nytt. Ser fram emot att läsa fler artiklar om lajvarrangemang! 

Kramar,

Vivi

 

Litet om min spelledarkarriär: Jag har lajvat sedan 2003 och arrangerade mitt första lajv för ett ungdomsläger i Ekenäs skärgård sommaren 2004. Det var ett vikingalajv med ca 20 spelare. Jag fick betalt för det och undrar däför i smyg om jag är av av de första finlandssvenskarna som fått betalt för att arra ett lajv? Efter det skrev jag mitt gymnasieslutarbete i humanekologi om lajv och för det arrangerade jag ett kaotiskt lajv om gruppterapi för mina gymnasiekompisar. Efter det tog jag en lång paus i lajvskapandet tills jag arrangerade ett överraskningslajv i True Blood-anda som utspelade sig i Helsingfors nattliv vappaftonen 2010. Mitt sista lajv innan jag flyttade utomlands var ett blackboxlajv som utspelade sig i Neil Gaimans drömvärld. Nu bor jag på Irland, vilket begränsar min lajvaktivitet till att skriva gnälliga inlägg på forumet. 

» Återvänd till Blandade biblioteket