Biblioteket

Plot hooks

skrivet av Mästaren 4.12.2012 i kategorin
Rollspelsråd

Jag mötte på termen "plot hook" när jag läste om att strukturera en berättelse i största allmänhet. Det är frågan som får spelarna att alls bli intresserade av berättelsen.
När vi ser på Sagan om Ringen vill vi högst antagligen veta om Frodo kommer att komma till Mordor med ringen.
När vi läser Batman-serier så vill vi veta ifall Batman kommer att få fast Jokern.
Och när vi spelar en session vill vi veta ifall vi kommer att lyckas rädda dagen.

Det liknas oftast vid fiske. Tänk er att en spelledare agnar kroken med något till en berättelse. Det kan vara en NPC som kommer inrusande vilt skrikande, det kan vara ett hemligt dokument, eller en relik av något slag.
Han slänger sedan ut det i världen där era spelare befinner sig, och ser sen om spelarna är intresserade av detta. De kanske är det.
Och då kommer de att försöka följa spåret dit du vill att de ska gå, och sedan nystas berättelsen upp.

Låt mig illustrera ett exempel: Du leder ett kapitel dungeons and dragons. Spelarna sitter på en taverna (vilken kliché!). Plötsligt kommer en ung bondpojke rusande in, vilt skrikande på hjälp. Han har en dolk ingrävd i ryggen och faller ner död framför era fötter. Ur hans hand trillar en diamantring som lyser eldröd.
Detta är en exempel på en plot hook. Även om spelarna väljer att inte plocka upp ringen, eller tala med pojken, utan fortsätta dricka sin sprit, så kan de inte låta bli att fundera "vad hände nyss?". Om de dessutom väljer att plocka upp ringen och undersöka den så är det bara lättare att dra in dem i berättelsen. Tänk om det är några ruskiga typer på jakt efter ringen? Och tänk om personer i tavernan såg hur dina spelare plockade upp ringen och kan således peka ut att det var ni som tog den?

Det går också att strukturera plot hooks till era karaktärer själva. Låt oss säga att din ene spelare Jack vill spela en karaktär som har en dotter. Se till att hon blir mördad eller kidnappad. Spelare Jack med grupp kommer då att göra allt för att antingen rädda henne eller hämnas henne. Det blir en allmän "Nu ska han få!"-mentalitet, som du kan utnyttja för att spinna vidare på berättelsen. Frågan som spelarna förmodligen ställer sig vid detta skede, om du har skött ditt jobb rätt, så är "varför gjorde de detta?" och är då villiga att spela för att ta reda på det svaret.

Okej, du har en plot hook inför en session. Du tänker att sessionen kommer att ta kanske 5 timmar max, en standard rollspelssession. Dina spelare löser plot hooken på två timmar. Vad ska du göra då?
Elementärt, min käre Watson: Använd helt enkelt den gamla hooken till att skapa en ny plot hook.
Låt oss gå tillbaka till exemplet om Jack och hans dotter. Gruppen hittar henne och räddar henne från Den Mörke Härskaren av Mörkret. När de sedan undersöker hans grotta så lär de finna brev av flera adelsmän och/eller bröder av ett hemligt sällskap! Det skulle alltså betyda att han inte är ensam! Och då vill kanske dina spelare börja spåra upp dem!

Men här finns en liten detalj som utgör skillnaden mellan plot hooks och railroading: Spelarna måste inte följa upp alla spår. Tänk om de t.ex inte längre har lust att jaga Det Hemska Brödraskapet, utan vill ha ett socialt kapitel där de bara socialiserar och umgås. Du som spelledare måste vara beredd på att detta kan hända. Här kan du göra flera saker: antingen kan du lägga ut en ny hook till att spelarna vill jaga det Hemska Bördraskapet, genom att t.ex. se till att några av deras underhuggare rusar in i tavernan för att döda dem. Eller så låter du det helt enkelt vara; kanske spelarna bara inte har lust just nu för dem, utan vill göra något annat, som att socialisera med karaktärer från världen? I sådana fall borde du se till att inte världen går under bara för att spelarna inte just då hade lust att spela just din grej, det skulle vara som att straffa spelarna, och då kommer du att få minuspoäng i deras bok.
Eller så skapar du en helt ny hook. T.ex. att genom att ha en vacker varelse att förföra en av spelarna. Sedan visar det sig att hon ville ha något av karaktären, och så har vi en ny plot hook, om dina karaktärer väljer att följa den.
Lycka till!

» Återvänd till Blandade biblioteket