Biblioteket

Schrödingers katt - att fuska med stil

skrivet av Mästaren 4.12.2012 i kategorin
Rollspelsråd

Föreställ dig följande scenario: Du leder ett lajv eller bordsrollspel med en grupp vänner. Du har skrivit noga ner i dina papper vilka delar i berättelsen som är väsentliga och hur dessa kommer att uppdagas.
"NPC / Karaktär A var den som mördade Kungens son, när spelarna har talat med denne så borde allting uppdagas! De vet redan att något är skumt med Karaktär A, och kommer högst antagligen då att fråga om han vet något! Hans berättelse kanske är full av hål!"
Det verkar enkelt i teorin eller hur? Men sedan kanske inte spelarna alls talar med Karaktär A, eftersom de har hittat något annat, som är mera intressant än karaktär A.
T.ex att NPC / Karaktär B har berättat om hur han hyser ett enormt hat mot kungen, och då plötsligt verkar mera misstänkt än Karaktär A, som är kungens rådgivare, medan Karaktär B är bara en tjänare.

Spelarna verkar driva längre och längre bort när de blir mera övertygade om att karaktär B är mördaren. Klockan tickar, och du kan inte låta spelarna driva bort hur länge som helst innan, för då kommer din session att hålla på i flera timmar till, och spelarna kommer slutligen att vara för trötta för att orka ens bry sig i vem mördaren var. Hur ska du lösa detta dilemma?
Mina damer och herrar, pojkar och flickor, jag ger er: Schrödingers katt!

Schrödingers katt var egentligen ett exempel inom kvantmekanik som en forskare hade använt sig av. Tänk att vi sätter en katt i en sluten strålkammare tillsammans med en bit radioaktivt ämne med 50 % chans att sönderfalla inom en timme, som har också kopplats till en geigermätare, som i sin tur är kopplat till en hammare. Om ämnet sönderfaller så skulle mätaren registrera det, hammaren krossa en flaska cyanid, som också finns i lådan, vilket skulle döda katten. Efter en timme hänger kattens liv i ett kvantmekaniskt tillstånd med samma sannolikhet för liv och död. Antingen lever den, eller så är den död, det vet ingen förrän lådan har öppnats om en timme.

Frågan om katten är vid liv eller inte kan man alltså inte veta förrän man har öppnat den för att se efter. Hur kan detta exempel appliceras i rollspel? Genom att konstatera följande: Spelarna vet bara det som de har fått reda på.

Så länge spelarna jagar Karaktär B, så vet de inte om att han inte är mördaren. Som spelledare kan du då genskjuta dina spelare, och få dem att tänka om, eller ändra om helt så att deras idé blir rätt. Kanske karaktär B blir själv mördad? Eller kanske de hittar en ny ledtråd, som väldigt snabbt och smidigt renar honom från all misstanke? Då måste spelarna tänka om och igen ställa sig frågan om vem som är mördaren. Eller om du känner dig modig, så kan du ändra om hela strukturen så att karaktär B faktiskt ÄR mördaren. Alla bevis för att Karaktär A skulle vara mördaren som du hade placerat ut? Falska ledtrådar som Karaktär B lade ut för att lägga skulden på karaktär A.

Spelarna märker oftast inte ens att du ens har fifflat med världen bakom deras ryggar, eftersom de inte visste vad som fanns där till att börja med, och i många fall går då hem och tänkte att ditt rollspel var så roligt, att det var så välplanerat.
Så använder man Schrödingers katt i rollspel, om det är bordsrollspel eller lajv: Spelarna vet bara det som de har fått reda på. Före det så har du all tid i världen att justera och omstrukturera världen utanför utan att de märker något.

» Återvänd till Blandade biblioteket