Biblioteket

Game Master Burnout

skrivet av Mästaren 25.11.2013 i kategorin
Funderingar kring rollspelande

Du har lett en spelsession i en obestämd tid, förslagsvis några månader. Då du började leda var det roligt, men nu känns det som ett tusenårigt förhållande: Glöden som du hade i början har brunnit ut, och det känns som om du bara går i cirklar. Min vän, doktor Mästaren ställer diagnosen "Game Master Burnout".

Game Master Burnout (GMB) är som namnet antyder ett tillstånd då en spelledare helt enkelt känner sig utbränd. Några av symptomen ser ut som följer:

  1. Alla bra idéer är använda. Det känns tomt på hjärnkontoret. Den inre brunnen därifrån alla bra idéer en gång i tiden kom har nu sinat.
  2. Mönstren upprepas. Alla dina spelsessioner verkar gå ut på samma sak. Din grupp får en quest, de går in i en grotta, dödar alla monster, tar monstrets skatt, ut igen, grattis, kapitlet slut.
  3. Det känns som ett jobb! Personligen har jag upplevt detta en gång. Då man börjar med ett spel känns det för roligt för att lägga ner, och du skulle inte ha något emot att göra det 24/7! Men med tiden börjar det kännas som om du inte gör något för att det är roligt mera, utan nu är det för att du har lett spelarna in på en berättelse, och de vill förstås fortsätta (och i en viss mån du med). Så då "måste" du fortsätta skapa scenarion, du "måste" förbereda ett kapitel med jämna mellanrum. "Jag vill" har blivit "Jag måste". 
  4. Du blir frustrerad på spelarna. Du har spenderat de senaste dagarna på att fundera på en ny session och byggt upp en spelvärld, där du har också skrivit upp den kungliga familjens släkthistoria. Men spelarna är inte intresserade av det du har gjort, utan de vill bara gå på tavernor, supa sig fulla och starta barslagsmål! Varför ser de inte det du har gjort?! Tidigare brydde du dig inte så mycket om sådant, utan var mest intresserad av i vilken riktning spelet skulle gå. Detta kan tyvärr effektivt också döda ditt spel. Om du inte har roligt, så kommer det att rinna över på spelarna, och då har inte de heller roligt.
  5. Spelarna blir rastlösa. När du ser dig omkring på bordet så märker du att spelarna börjar slött sitta och skissa i sina anteckningar eller bygga torn med sina tärningar. Ditt bristande intresse i spelet har helt enkelt smittat av sig på spelarna. Om inte du är intresserad i världen, varför skulle de vara det?
  6. Systemet kväver dig. Om du spelar ett spel som äger rum på vikingatiden så får du plötsligt lust att slänga in några rymdskepp eller introducera en magiker. Det kanske inte skulle gå med ditt system... Och besviket suckar du, och önskar att du kunde använda ett annat system än det du nu är fast med.
  7. Du är rädd att spelarna ska bli besvikna. Det roligaste med en session som spelledare är när spelarna sitter och berättar saker i stil med "Minns ni hur AWESOME det var när vi var i dendär grottan, och DETDÄR hände, och det var EPISKT??!!". Du blir glad att dina spelare gillade spelet så mycket, men samtidigt är du rädd att du inte ska kunna göra om det. I ditt huvud så kommer spelarna alltid till ditt spelbord och förväntar sig ett nytt episkt kapitel, och du är rädd att du inte ska kunna leverera.
  8. Det är inte roligt längre. Detta symptom har jag aldrig råkat ut för, men det kan hända: Du VILL inte leda längre! Du är så trött på att spelleda att du helt enkelt inte vill mera! Någon annan får ta rodret för en gångs skull!

 

Har du några av dessa symptom behöver du inte få någon panik. Behandlingen ser ut som följer:

  1. Var säker på att spelet är något som du tycker om! Visst vill vi som spelledare göra våra spelare nöjda, men det får inte ske på bekostnad av vår egen lycka och leder något vi egentligen hatar.
  2. Ta en paus och gör något annat. När jag fick en game master burnout så tog jag en paus i en månad ungefär och pysslade med annat. Det var skönt, och när jag kom tillbaka hade jag nya idéer. Jag skulle också rekommendera att du hoppar ner från spelledarstolen och spelar själv något. Det kan vara roligt att byta roll då och då.
  3. Fortsätt introducera nya idéer. Detta kan verka som en motsägelsefull tanke, eftersom du har ju använt upp alla idéer. Men det är ungefär samma lösning som på Writers Block: Den enda lösningen är att fortsätta skriva ner små idéer till NPC:er, korta berättelser osv som du kan använda i ett senare skede. Det behöver inte vara något stort och episkt, det kan bara vara en sån sak som en by du har hittat på.
  4. Ändra något drastiskt i spelet. Ibland kan spelvärlden kännas ointressant för att den har blivit för bekant och för "säker". Det känns som om det inte finns något nytt för dig som spelledare att utforska. Försök då att ändra något drastiskt. En kung blir lönnmördad och hela riket störtas ner i kaos! En orcharmé kommer marscherande från något okänt landskap och folkslag som tidigare har krigat sinsemellan måste nu sammarbeta mot dessa orcher! Eller så upptäcks någon ny teknologi som förändrar hela samhället. Eller en teknologi som teleporterar dina spelare till en annan värld, där de måste klara sig själva.
  5. Dra sociala kapitel. De kanske heter något annat, men jag kallar dem för sociala kapitel. Dessa kapitel går egentligen bara ut på att dina spelare går omkring i någon stad eller by och tar det lugnt (och hoppeligen socialiserar med varandra). Alla tar en kort paus från allt äventyrande och bara tar det lugnt. Dessa kapitel kan också teoretiskt sett sträcka sig väldigt långt, tänk t.ex. om du skulle dra ett socialt kapitel som ingame skulle utspela sig på 10 år? På den tiden hinner kanske dina karaktärer gifta sig, skaffa barn och bygga hus? Och då har du mera material att fortsätta bygga flera kapitel på. Det är klokt att inte underskatta spelarnas kreativitet. (Tänk t.ex. om en gammal fiende från det förflutna kidnappar dina karaktärers barn?)
  6. Använd idéer från andra källor. Det är inget fel i det. Jag slår vad om att du har redan gjort det många gånger, jag har själv gjort det och ibland märker inte spelarna att du har gjort det, vid det skedet då spelet äger rum så har originalidén blivit så omtvistad att den inte längre känns igen.
  7. Ta det lugnt. Om spelarna har roligt, och vill fortsätta spela med dig, så gör du antagligen ett bra jobb. Du behöver inte oroa dig för att inte kunna fixa ett lika episkt kapitel igen, det kommer förr eller senare.
  8. Börja en ny krönika. Om du är trött på den nuvarande krönikan så kan du helt enkelt pausa den och börja med en ny. Sen kanske du kan återvända med nya idéer. Jag skulle inte rekommendera att du gör det för ofta dock. Spelarna vill säkert spela igenom åtminstone EN krönika än spela igenom fyra halvfärdiga krönikor.

» Återvänd till Blandade biblioteket