Praktisk info

Plats: Vitmossen i Vörå. Ca 45km från Vasa.

Tid: 20-21.08.2005

Incheckning: Fredagkväll. Lajvet börjar på lördagförmiddag och slutar på söndag då det känns bra. (Kl. 13-14 kanske)

Pris: 6€ för medlemmar i Eloria, 10€ för icke-medlemmar.

Sista anmälningsdatum: 24.7.2005 (Detta är smärtgränsen, gärna före det).

Mat och sovplats

Ingen mat förutom eventuell gröt ingår i priset. Detta betyder att all mat ni tänkt äta skall tas med. Endast IN-mat kommer att accepteras. Om ni är osäker vad som är IN-mat, ta kontakt och fråga!

Den korta tid det kommer att sovas skall ske IN. Detta betyder så lite off-sovgrejer som möjligt. Ta filtar att täcka över allt med.

Att sova IN betyder också att man sova med sin respektive grupp, samt att vad som helst kan hända rollen även om du sover!

OFF-område

Vid parkeringen kommer det finnas ett tält med förstahjälpväska, telefon och en varm filt. Om nåt händer tar man kontakt med någon av spelledarna och går sedan till tältet. Detta tält är inte en gemensam samlingspunkt under lajvet. Dit går man bara om man har en ordentlig orsak.

Sanitet

Utedass

Vatten

Vi kommer att ta med några vattendunkar. Men det räcker till som dricksvatten till alla, utan grötvatten. Så ta med eget dricksvatten. Du kan fast fylla en vattendunk, skriva dit namn på den och sedan förvara den på OFF-området.

Matkärl

Det kommer att finnas keramik muggar att dricka mjöd ifrån. Men ta med skål (träskål, keramikskål t.ex.) och sked. Ta även med en in-lajv vattenflaska. Man skall dricka mycket på lajv, så det är så!

Eld

Stället vi är på en persons ögonsten, hans livsverk. Vi tror inte han skulle bli så överväldigande glad om stället brann ner. Så var försiktiga med eld. Lyktor och sånt kan vara bra att ta med, om man vill gå på dass eller ut i skogen och prata på natten. En eldstad kommer att finnas.

Alkohol och droger

Alkohol kommer INTE att tillåtas på detta lajv. Vill ni dricka gift får ni göra det någon annanstans. De enda drogerna vi kommer att tillåta är snus och tobak. Dock ser vi gärna att dessa två saker görs på OFF-området. Undantag om man har en fin in-lajvig pipa.

Klädskick

Inga höga krav, försök ditt bästa. Sträva dock efter att inte använda saker som alla direkt kopplar till nutid. Ex. Adidas tröja. Om ni har något ni kan tänkas låna ut till dem som ej har kläder, ta kontakt!

Skökor och sex

Att sex inlajv inte är samma sak som sex på riktigt har nog alla förstått. Men hur går det då till när man går till skökan och betalar för sex? Jo, den variant som vi använder på detta lajv går till så här:

Skökan och kunden går avsides. Väl avskilt börjar paret småbusa oskyldigt, dvs kittlas lite, brottas, rulla runt, rufsa om varandras hår, massera varandra osv... allt för att det ska LÅTA som om det utövas älskog. De i närheten skall ju kunna spela på det om de vill. När paret sedan kommer ner så är de förmodligen andfådda, lite röda om kinderna och rufsiga i håret och kläderna. Man kan gärna vänta tills man kommit ner med att knäppa om bältet eller stoppa ner skjortan. Så, det var inte så svårt. MEN, kom ihåg att inte korsa någon gräns där, inga privata kroppsdelar inblandade, okie?

Knockning

Då man blivit knockad minns man ej vad som hänt just före. Alltså:

Pelle till Ola: "hej, kommer du ut för en stund?"

Ola: "Okej"

Peller knockar Ola då de kommit ut. Tar hans pengar går in.

Ola vaknar.

Ola: "Vad hände? Slog någon ner mig? MINA PENGAR ÄR BORTA! Vem var det?!"

Sedan, om någon av Olas polare sett Pelle och Ola gått ut, sett Pelle kommit in. Då vet de ju att troligtvis var det Pelle som slagit ner Ola.

Vissa undantag kan finnas. Det är även så att man kan minnas små snuttar av händelsen. Om så är fallet så meddelar vi det till Dig.

Brottning/slagsmål

Är relativt enkelt. Den allmänna regeln som råder är: ANVÄND SUNT FÖRNUFT! Inga sparkar, knäande, slag, kniptag, hår ryckande och stryptag m.m.

Det hela går ut på att tumla omkring och försöka vara den som håller ner den andra. Brottningen slutar då en ger upp eller om någon går emellan. Man blir inte (IN-lajv..) skadad av brottning, mer än ömhet och blåmärken. Och såklart har stoltheten fått sig en törn om man förlorat.

Stridssystem

Den vanliga tjuven faller för ett enda svärdshugg. (Beror såklart på hugget, ett lätt slag i armen kan förbindas av någon som är upplärd i läkekonst. Men går det en halvtimme förblöder man) Efter ett ordentligt svärdshugg kan man inte resa sig. Många svimmar av ren smärta.

Vissa kan vara undantag. Men i så fall skriver vi det till dig. Är du ett undantag kan du ännu springa bort efter ett svärdshugg. Men du måste såklart söka upp förband före en halvtimme. Efter två hugg är en tjuv så gott som död. (beror lite var det träffar..)

Eftersom det enligt gillets lag är förbjudet för tjuvar att bära svärd på officiella sammankomster kommer endast De Svurna ha svärd.

Men som vi skrev till IVS 1 där mera hade svärd:

Grejen är att man skall undvika att skicka ut ens roll i svärdstrid mot en roll som är övermäktig. En tjuv drar troligtvis inte svärd mot en soldat. Utan satsar på ett redigt slagsmål istället. (flyger på innan soldaten dragit svärd. Oh vill man döda den så satsar tjuven på dolk istället en stund senare..till exempel!)

Men om det nu är nödvändigt att en tjuv drar svärd mot en soldat så måste denne spela lite sämre. Spela rädd, nervös whatever..

Vi kan såklart inte kolla detta, men nog är det väl roligare att förlora snyggt eller vinna fult? Gör ert bästa!

Gifter

  • Dödligt (man dör ca. 5 minuter efter att man druckit det. Sätt väljs själv.)
  • Sömn (Man sover i cirka 15 min. Kan ej bli väckt)
  • Illamående ( Man är illamående i cirka en halvtimme. Under denna halvtimme går man igenom olika stadier)
  • Paralysering (Ett gift som omedelbart gör att offret faller dött ner, ser dött ut. Offret är oförmöget att kommunicera men är helt medveten om vad som händer runtomkring.
  • Hallucination (Man hallucinerar i cirka 30 min.)
  • Stumhet (Man är stum i cirka en halvtimme)

Dessa är de vanligaste. Fler kan förekomma.

Droger

  • Lyckorus (Säger väl sig själv. Gör användaren lycklig för stunden, otroligt lycklig)
  • Mena (Avtrubbar både tankeverksamheten och känslor. Apatisk.)
  • Sorgelyft (Användaren börjar se positivare, optimistiskt på saker, varning för obehagliga bieffekter. Skillnaden mellan Lyckorus och Sorgelyft är att Sorgelyft gör ej en ledsen person glad, utan bara mindre ledsen och negativ. Om man använder Sorgelyft mycket blir man lite konstat vinglig. Är MYCKET dyrt.)
  • Plyts (Gör användaren helt frånvarande från yttrevärlden. Går om kring i en egen värld)
  • Tåretörne (Man blir oerhört deprimerad och ledsen. Kan börja snyfta för ingenting.)

Dessa är de vanligaste. Fler kan förekomma.

Användning av gifter

Alla gifter kommer smaka extremt surt. Detta känner ju såklart inte de som faller offer för giftet. Eftersom din roll inte vet hur gift smakar. På detta lajv kommer det dock finnas vissa som har förmågan att känna igen smaken av gift. Dessa får reagera på det sura. Ingen annan. (Tips på bra ”gift” är citronkoncentrat)

Det säger ju sig självt att då du druckit en klunk och känner smaken av det sura skall du fortsätta dricka. Då skall du ju inte hitta på en ursäkt för att inte dricka det. ”Oj, jag är inte så törstig heller” . Detta är inte bra lajvsinne helt enkelt. Utan nej, du dricker snällt upp. Då du druckit upp kommer du få en lapp som berättar hur giftet kommer påverka dig. Denna lapp är OFF och finns alltså inte egentligen. Den som kommer med lappen har antagligen inget med förgiftningen att göra. Ofta är det en arrangör.

Det kommer finnas de som känner igen smak av gift.

Då du vill förgifta någon väljer du bland de lappar du har. (Om inte du har några så får du skaffa dig det av någon som har! )Sedan sätter du din sura brygd i maten/drycken som den som du vill förgifta skall äta/dricka av. Då du sett att offret fått i sig mesta delen av giftet tar du kontakt med någon av arrangörerna. Ger lappen till den, som sedan ger den vidare till offret.

Motgifter kommer finnas. Men dessa måste tas nästan direkt efter att man tagit giftet.

Droger har ingen smak. Där används te.x. vatten man häller i. Samma lappsystem.

I en flaska (ni får dem på plats) ryms två doser av giftet eller drogen.

Ni som har gifter, skriver era egna lappar. Fusk är dåligt lajvande!

Hur vet man om någon är död?

På detta lajv kommer det att finnas gifter, droger som gör att offret blir medvetslös, personen ser död ut. Också om någon blivit ner slagen i skogen utan att någon sett det, kan man ju undra över om den orörlige är död, eller bara medvetslös. Då vi har bestämt oss för att man INTE kan väcka en ner slagen, av gift sovande, eller av gift medvetslös person använder vi ett sånt här sysmet för att avgöra vad som hänt till personen:

Hittar du någon som är orörlig går man till väga på detta sätt. Först kanske du försöker ruska liv, väcka personen. Men om detta inte fungerar tar du tag i handleden och ”kollar pulsen”. Detta är en OFF-grej, alla karaktärer är smarta nog att göra det.

Om personen är död, händer ingenting. Men om hon lever så knyter och öppnar hon försiktigt handen. Detta symboliserar pulsen.

Håller personen i fråga på att förblöda (hon är kanske avsvimmad av smärta) knyter hon hårt handen, utan att öppna.

Valuta

1 silver = 5 koppar

1 guld= 6 silver eller 30 koppar

Vad man får för sina pengar

1 koppar= släng till en tiggare

2 koppar= en brödbit

3 koppar= ett äppel

1 silver= ett stop mjöd

2 silver= ett glas vin

3 silver= ett mål mat man blir mätt av

1 guld= material till en vanlig tunika eller ett par byxor.

2 guld= en natt på ett värdshus, kan förstås variera beroende på värden.

3 guld= en dos av något vanligare gift. Tex. Sövande, illamående m.m (Droger en aning dyrare)

6 guld= en vanlig dolk

10 guld= ett får eller en gris.

15 guld= ko

20 guld= oxe

150 silver (ca. 25 guld)= en vanlig arbetshäst

180 silver (30 guld)= ett vanligt svärd från en vanlig köpman/smed. (Billigare från smugglare..)

600 silver (100 guld)= en färdigtränad stridshäst

Bra att ha med

* Kläder som passar. Detta kan verka löjligt att påpeka, men vi har med några som inte kanske lajvat medeltida förut. Om du inet har några, sy. Eller låna av någon.

Osäker på vad som duger? Ta kontakt så hjälper vi mer än gärna !

* En pengapung är alltid bra att ha för sina mynt och dyl.. Lätt att sy sig en, men ack så användbar!

*Ta med VARMA kläder också! Stickade ylletröjor kommer accepteras, bara de ser lite diskreta ut.

Varma sockor är ett måste.

Långkalsonger likaså. En frusen lajvare är ingen bra lajvare.

*Lykta

* Sovsaker:

Liggunderlag (SKALL övertäckas HELT med filtar, fårfällar, granris eller dyl.)

En MASSA varma ylle eller vadmalsfiltar , det blir kallt om nätterna och du vill INTE frysa. Om du inte har filtar, fråga runt! Om du verkligen inte hittar några bra, så ta kontakt! (Helst skall de ju inte vara neongröna J )

Sovsäck duger inte. I absoluta nödfall kan det godkännas men då skall den vara mycket ordentlig gömd under filtar eller dyl.

* Mat. Gröt kommer som sagt att serveras. Men inte så att man klarar sig på det i en dag. T a alltså med eget!

Bra lajvmat:

Grovt bröd

Ost (Såklart i lajvig förpackning, tex. Brun papperspåse eller invirad i linnetyg.

Skinka (Samma sak gäller här som för osten)

Russin och nötter (Ger snabb energi då du är trött)

Äppel

Morot

Karelska piroger (lajvig förpackning där också)

Vad som nu kunde tänkas finnas på medeltiden, helt enkelt

OBS! Ta med dina egna matkärl (träfat eller skål, keramik går också bra. Ta med egen sked också. Muggar kommer finnas på plats.

Ta inte med chips, godis, limsa och dyl.

Foto