Regler

Först och främst gäller Elorias allmänna lajvregler.

Beväpnade strider
Brottning/Slagsmål
Skökor och sex
Knockning
Snittning
Inlajv droger och gifter
Vampyrbett
Hur vet man om någon är död?

Beväpnade strider

Vi rekommenderar latexvapen, men godkänner också boffervapen. I strider använder vi (i brist på bättre) oss av HP-systemet. Detta innebär att alla rollfigurer får ett HP tal (Hälso Poäng), som återspeglar hur mycket stryk karaktären tål, lite modifierat enligt hur bra spelaren är att strida på riktigt. Då ens HP sjunkit till noll innebär det att rollfiguren är död. Man förlorar 1 HP för varje gång man träffas av svärd/dolk/stridshammare...

Brottning/Slagsmål

Går ut på att man tumlar omkring och försöker vara den som håller ner den andra. Brottningen slutar då den ena ger upp eller om någon går emellan. Man blir inte in-lajv skadad av slagsmålet, förutom ömhet och blåmärken. Den allmänna regeln som råder är: ANVÄND SUNT FÖRNUFT! Inga sparkar, knäande, slag, kniptag, hår ryckande eller stryptag m.m.

Skökor och sex

Att sex inlajv inte är samma sak som sex på riktigt har nog alla förstått. Men hur går det då till när man går till skökan och betalar för sex?

På BRM kör vi med en kompromiss mellan massagemetoden som varit vanlig på Elorias lajv hittills och "handsex" -metoden som figurerat på några stora svenska lajv. Skökan och kunden går avsides (eller så inte; på Dårarnas Dag och Natt är det inte så viktigt). Paret ställer sig mot varandra, antingen stående eller sittande (symobliserar sex antingen stående eller liggande) och börjar massera varandras axlar framifrån, d.v.s. man bibehåller ögonkontakten. Från att massera axlarna kan man emellanåt föra sina händer ner längs den andras armar i smekningar och sedan återvända till att massera. Under tiden kan man ge ifrån sig aktiviteten trogna ljud för att det för utomstående skall LÅTA som om älskog utövas.

Metoden ger också möjlighet att spela mer på akten om man så vill; genom att variera sina händers rörelser kan det gå vilt, passionerat eller ömt till, eller i värsta fall emot den andras vilja (våldtäkt). Akten kan vara ensidig, d.v.s. den ena är ointresserad och bara står ut med det hela, genom att man då inte masserar den andra, utan bara håller händerna orörliga på den andras axlar och har en bortvänd blick.

Knockning

Knockning sker genom att man med knoppen på sitt latex- eller boffervapen lätt slår mellan skulderbladen på offret. Knockning får endast utföras med dessa föremål. Blir man knockad så faller man medvetslös ner och förblir så i ca. 10 minuter. En knockad person kan inte väckas. Den som blivit knockad minns inte vad som hänt honom eller henne just före knockningen. Exempel:

Alcor till Keran: "Hej, kommer du ut en stund?"

Keran: "Visst"

Alcor knockar Keran då de kommit ut. Tar hans pengar och går in.

Keran vaknar.

Keran: "Vad hände? Slog någon ner mig? MINA PENGAR ÄR BORTA! Vem var det?!"

Sedan, om någon av Kerans vänner sett Alcor och Keran gå ut, men bara sett Alcor komma in igen, så vet de ju att det troligtvis var Alcor som slog ner Keran.

Det kan finnas personer på lajvet som inte faller för en knockning.

Snittning

Snittning går till genom att man för bladet på sitt vapen över offrets hela hals och samtidigt med ljudlig stämma säger "SNITT" så att offret hör det (OBS! Detta är en OFF-grej och man får inte reagera på att man hört det!). Snittning kan endast utföras om man står bakom offret! Man kan snitta med ett svärd, en dolk eller en snittkniv. Blir man snittad dör man nästan omedelbart och kan ej räddas av annat än magisk helning om det utförs praktiskt taget genast.

Inlajv droger och gifter

Vi kör med samma system som på I Vargarnas Skugga-lajven, dvs lappsystemet. Det går till såhär:

Alla gifter kommer att smaka extremt surt (vi använder citronkoncentrat). Detta känner ju såklart inte den som faller offer för giftet, eftersom din roll inte vet hur gift smakar. Undantag är vissa rollfigurer som har förmågan att känna igen smaken av gift (i så fall står det på dina rollpapper). Dessa får reagera på det sura, men ingen annan.

Det säger ju sig självt att då du druckit en klunk och känner smaken av det sura skall du fortsätta dricka. Då skall du inte hitta på en ursäkt för att inte dricka det, det vore dåligt lajvsinne. Då du druckit upp kommer du att få en lapp som berättar hur giftet kommer att påverka dig. Denna lapp är OFF och finns alltså inte egentligen. Den som kommer med lappen har antagligen inget med förgiftningen att göra. Ofta är det en av arrangörerna.

Då du vill förgifta någon väljer du bland de lappar du har (om du inte har några så får du skaffa dig av någon som har!). Sedan sätter du din sura brygd i maten/drycken som den som du vill förgifta skall äta/dricka av. Då du sett att offret fått i sig mesta delen av giftet tar du kontakt med någon av arrangörerna. Ge lappen till honom och meddela vem du förgiftat. Han ger den sedan vidare till offret.

Ett motgift kommer att finnas. Det fungerar inte mot droger, endast gifter. Motgiftet kan tas närsomhelst under tiden man är förgiftad, förutom om det är frågan om det dödliga giftet Fey. Då måste motgiftet tas nästan omedelbart efter förgiftningen.

Droger fungerar precis på samma sätt, men de har ingen smak (vi använder vatten). Samma lappsystem.

De som har droger eller gifter i början av lajvet kommer att få dem på plats före lajvet. Det är frågan om små glasflaskor som vi fyllt med vatten eller citronkoncentrat. Det ryms två doser av giftet eller drogen i en flaska. Ni som har gifter eller droger, skriv era egna lappar och förse dem med OFF-runan. Fusk är dåligt lajvande! Märk att en flaska utan lapp är ingenting! Det är lappen som är själva medlet. Ni som har droger eller gifter, förvara lapparna och flaskorna på samma ställe! Här följer namnen på gifterna och drogerna som används i lajvet. Lapparna skall ha den text som står för gifterna och drogerna.

Gifter:

Dimsopp - Du glömmer helt totalt vem och var du är. Total minnesförlust, förutom muskelminne (kunde du fäktas kan du det fortfarande). Verkar 30 minuter. Mot slutet blir du sömnig och dåsar av en stund. Då du vaknar minns du inte vad som hänt.

Fey - Dödligt gift. Förorsakar häftiga muskelspänningar, kraftiga ryckningar och enorm smärta. Hjärtat stannar efter knappt en minut.

Turagura - Alla muskler blir slappa, känseln dämpas och intelligensen minskar drastiskt. Du blir en lallande idiot som nätt och jämt kan stå på benen. Vettigt tal är omöjligt. Verkar 15 minuter. Eftereffekter: Stamning, yrsel och dålig balans en tid.

Sassle'Netter - Du blir tillfälligt stum, blind och döv. Kombinationen leder ofta till panik. Verkar i 10 minuter. Efter att giftets verkan avtar kommer ett sinne tillbaka i taget, gradvis.

Glämjänta - Kraftigt illamående, uppstötningar, hosta och svaghet. Verkar i 30 minuter. Kan lätt förvirras med effekten av alltför stort intagande av sprit.

Droger:

Nanacatl (Kurrande katten, Nannagott) - Ger ett rus av starkt välbefinnande. Verkar i en timme. Beroendeframkallande. Dyrt.

Karampula (Pula) - Ger tillfälligt en lycklig och nöjd känsla. Verkar i 15 minuter. Eftereffekter: Illamående och törst. Ryckningar efter flitigt bruk. Mycket beroendeframkallande.

Sitriali - Starka erotiska känslor uppkommer under kort tid (5 minuter). Behov av närhet. Köttets lustar är överväldigande. Höjer potensen. Beroendeframkallande. Eftereffekter: Huvudvärk och hjärtklappningar.

Nanazâ - Ger vredesutbrott. Berserk och slagsmål möjliga om du har lätt att ta till våld. Ökar fysiska styrkan och dämpar smärta. Verkar i 5 minuter.

Balarara - Kan inte sluta tala. Allt som tänks måste sägas genast, oberoende om det är hemligheter eller inte. Går ej att hejda tungan. Verkar i 5 minuter. Sido- och eftereffekt: Börjar klia överallt.

Motgift:

Silversnor - Botar alla gifter, men har ingen verkan på droger. Eftereffekt: Kraftiga humörsvängningar. Från gråt till redlöst skratt i ett ögonblick.

Vampyrbett

Vampyrbett utförs genom att man håller pek- och långfingret som klor och med dessa rör vid offrets nacke/hals. Samtidigt omfamnas offret i en rejäl björnkram. Vampyren säger tydligt "BETT" i offrets öra (OBS! Detta är en OFF-grej och man får inte reagera på att man hört det!). Detta innebär att vampyren använder sin övernaturliga styrka att hålla fast offret, som ej kan fly. Bettet gör ett ögonblick ont, men sedan börjar de euforiska ämnena som utsöndras att verka, och man upplever stor njutning. Man är i sådan extas att man inte kämpar emot eller ropar på hjälp. I detta tillstånd förblir man några minuter efter att bettet avslutats.

Efter att man blivit biten:

  • minns man ej vad som hänt ca. 10 minuter före, dvs. samma regel som för knockning
  • förlorar man 2 HP, dock har man alltid minst 1 HP kvar efter vampyrbett, dvs. man kan ej dö av bettet
  • känner man sig svag, trött, livlös och illamående
  • får man tillbaka ett förlorat HP per timme, varvid den obehagliga känslan gradvis försvinner

Hur vet man om någon är död?

För att avgöra om en orörlig person är medvetslös och inte kan väckas, är död, eller bara sover av ruset, går du tillväga på följande sätt:

Först kanske du försöker ruska liv i personen. Om detta inte fungerar tar du tag i handleden och "kollar pulsen". Detta är en OFF-grej, alla karaktärer är smarta nog att göra det.

Om personen är död, händer ingenting. Men om hon lever, så knyter och öppnar hon försiktigt handen. Detta symboliserar pulsen.

Håller personen i fråga på att förblöda (hon är kanske avsvimmad av smärta) knyter hon hårt handen, utan att öppna.

Foto