Regler

Grundläggande

Off-lajv (gå ur roll, vara privat) är ju sånt som vi alla vill undvika för att upprätthålla stämningen. Passerar ett flygplan över området så bör man totalt ignorera planet, inte försöka bortförklara det som en metalldrake eller något annat fånigt. Joggare och andra ickedeltagande individer är även de off-lajv, och ska inte behöva dras in i vår hobby, dessa bör totalt ignoreras och absolut inte konfronteras på något elakt sätt.

I övrigt, läs de Allmänna lajvreglerna.

Skökor och sex

Att sex inlajv inte är samma sak som sex på riktigt har nog alla förstått. Men hur går det då till när man går till skökan och betalar för sex? Jo, den variant som vi använder på detta lajv går till så här:

Skökan och kunden går avsides. Väl avskilt börjar paret småbusa oskyldigt, dvs kittlas lite, brottas, rulla runt, rufsa om varandras hår, massera varandra osv... allt för att det ska LÅTA som om det utövas älskog. De i närheten skall ju kunna spela på det om de vill. När paret sedan kommer ner så är de förmodligen andfådda, lite röda om kinderna och rufsiga i håret och kläderna. Man kan gärna vänta tills man kommit ner med att knäppa om bältet eller stoppa ner skjortan. Så, det var inte så svårt. MEN, kom ihåg att inte korsa någon gräns där, inga privata kroppsdelar inblandade, okie?

Knockning

Då man blivit knockad minns man ej vad som hänt just före. Alltså:

Pelle till Ola: "hej, kommer du ut för en stund?"

Ola: "Okej"

Peller knockar Ola då de kommit ut. Tar hans pengar går in.

Ola vaknar.

Ola: "Vad hände? Slog någon ner mig? MINA PENGAR ÄR BORTA! Vem var det?!"

Sedan, om någon av Olas polare sett Pelle och Ola gått ut, sett Pelle kommit in. Då vet de ju att troligtvis var det Pelle som slagit ner Ola.

Vissa undantag kan finnas. Det är även så att man kan minnas små snuttar av händelsen. Om så är fallet så meddelar vi det till Dig.

Brottning/slagsmål

Är relativt enkelt. Den allmänna regeln som råder är: ANVÄND SUNT FÖRNUFT! Inga sparkar, knäande, slag, kniptag, hår ryckande och stryptag m.m.

Det hela går ut på att tumla omkring och försöka vara den som håller ner den andra. Brottningen slutar då en ger upp eller om någon går emellan. Man blir inte (IN-lajv..) skadad av brottning, mer än ömhet och blåmärken. Och såklart har stoltheten fått sig en törn om man förlorat.

Vapen

Vi har bestämt oss för att höja kraven på vapnen. På detta lajv, och på alla IVS lajv i framtiden kommer endast latex-vapen att accepteras. Inga silvertejpsaker alltså! Den vanliga Nargbon bär inte svärd, kan inte ens hantera ett. Dock är dolkar inte ovanligt i undre världen.

Stridssystem

Den vanliga Nargbon faller för ett enda svärdshugg. (Beror såklart på hugget, ett lätt slag i armen kan förbindas av någon som är upplärd i läkekonst. Men går det en halvtimme förblöder man) Efter ett ordentligt svärdshugg kan man inte resa sig. Många svimmar av ren smärta.

Vissa kan vara undantag. Som tex. Soldater, rövare och mycket starka personer. Om du är ett undantag så skriver vi det till dig. Är du ett undantag kan du ännu springa bort efter ett svärdshugg. Men du måste såklart söka upp förband före en halvtimme. Efter två hugg är man så gott som död. (beror lite var det träffar..)

Grejen är att man skall undvika att skicka ut ens roll i svärdstrid mot en roll som är övermäktig. En tjuv drar troligtvis inte svärd mot en soldat. Utan satsar på ett redigt slagsmål istället. (flyger på innan soldaten dragit svärd. Och vill man döda den så satsar tjuven på dolk istället en stund senare..till exempel!)

Men om det nu är nödvändigt att en tjuv drar svärd mot en soldat så måste denne spela lite sämre. Spela rädd, nervös whatever..

Vi kan såklart inte kolla detta, men nog är det väl roligare att förlora snyggt eller vinna fult? Gör ert bästa!

Gifter

  • Dödligt (man dör ca. 5 minuter efter att man druckit det. Sätt väljs själv.)
  • Sömn (Man sover i cirka 15 min. Kan ej bli väckt)
  • Illamående ( Man är illamående i cirka en halvtimme. Under denna halvtimme går man igenom olika stadier)
  • Paralysering (Ett gift som omedelbart gör att offret faller dött ner, ser dött ut. Offret är oförmöget att kommunicera men är helt medveten om vad som händer runtomkring.
  • Hallucination (Man hallucinerar i cirka 30 min.)
  • Stumhet (Man är stum i cirka en halvtimme)

Dessa är de vanligaste. Fler kan förekomma.

Droger

  • Lyckorus (Säger väl sig själv. Gör användaren lycklig för stunden, otroligt lycklig)
  • Mena (Avtrubbar både tankeverksamheten och känslor. Apatisk.)
  • Sorgelyft (Användaren börjar se positivare, optimistiskt på saker, varning för obehagliga bieffekter. Skillnaden mellan Lyckorus och Sorgelyft är att Sorgelyft gör ej en ledsen person glad, utan bara mindre ledsen och negativ. Om man använder Sorgelyft mycket blir man lite konstat vinglig. Är MYCKET dyrt.)
  • Plyts (Gör användaren helt frånvarande från yttrevärlden. Går om kring i en egen värld)
  • Tåretörne (Man blir oerhört deprimerad och ledsen. Kan börja snyfta för ingenting.)

Dessa är de vanligaste. Fler kan förekomma.

Användning av gifter

Alla gifter kommer smaka extremt surt. Detta känner ju såklart inte de som faller offer för giftet. Eftersom din roll inte vet hur gift smakar. Det kan finnas vissa som har förmågan att känna igen smaken av gift. Dessa får reagera på det sura. Ingen annan. Vi informerar dig om din roll kan känna av smaken.

Det säger ju sig självt att då du druckit en klunk och känner smaken av det sura skall du fortsätta dricka. Då skall du ju inte hitta på en ursäkt för att inte dricka det. ”Oj, jag är inte så törstig heller” . Detta är inte bra lajvsinne helt enkelt. Utan nej, du dricker snällt upp. Då du druckit upp kommer du få en lapp som berättar hur giftet kommer påverka dig. Denna lapp är OFF och finns alltså inte egentligen. Den som kommer med lappen har antagligen inget med förgiftningen att göra. Ofta är det en arrangör.

Då du vill förgifta någon väljer du bland de lappar du har. (Om inte du har några så får du skaffa dig det av någon som har! )Sedan sätter du din sura brygd i maten/drycken som den som du vill förgifta skall äta/dricka av. Då du sett att offret fått i sig mesta delen av giftet tar du kontakt med någon av arrangörerna. Ger lappen till den, som sedan ger den vidare till offret.

Motgifter kommer finnas. Men dessa måste tas nästan direkt efter att man tagit giftet.

Droger har ingen smak. Där används t.ex. vatten man häller i. Samma lappsystem.

I en flaska (ni får dem på plats) ryms två doser av giftet eller drogen.

Om ett gift eller en drog byter ägare, se till att lappen följer med! Det är ju egentligen lappen som är själva giftet. Utan lappen är det bara en dryck som smakar mycket citron.

Valuta

1 silver = 5 koppar

1 guld= 6 silver eller 30 koppar

Vad man får för sina pengar

1 koppar= släng till en tiggare

2 koppar= en brödbit

3 koppar= ett äppel

1 silver= ett stop mjöd

2 silver= ett glas vin

3 silver= ett mål mat man blir mätt av

1 guld= material till en vanlig tunika eller ett par byxor.

2 guld= en natt på ett värdshus, kan förstås variera beroende på värden.

3 guld= en dos av något vanligare gift. Tex. Sövande, illamående m.m (Droger en aning dyrare)

6 guld= en vanlig dolk

10 guld= ett får eller en gris.

15 guld= ko

20 guld= oxe

150 silver (ca. 25 guld)= en vanlig arbetshäst

180 silver (30 guld)= ett vanligt svärd från en vanlig köpman/smed. (Billigare från smugglare..)

600 silver (100 guld)= en färdigtränad stridshäst

Foto