• Inledning
  • Praktisk info
  • Roller
  • Regler
  • Allmänt om magi
  • Magiska förmågor
  • Artefakter
  • Varelser
  • Historia
  • Livet i Malatassaray

Magiska förmågor

I Malatassaray lever magin. Magin har länge styrt Malatassaray, och vissa menar att det alltid kommer att göra det, kanske även mera än vad man anar. Magi är kunskap, och kraft. Magi är ett medel at hjälpa en uppnå sina egna mål, eller stjälpa sina motståndares. Ett verktyg som man kan använda sig av, ifall man har kunskapen och förmågan att göra det.

System:

I detta lajv så kommer vi att använda oss av ett poängsystem för de olika förmågorna. Systemet fungerar på följande vis:

Man har från början ett antal Quintessence-poäng som man fritt får använda för att aktivera olika förmågor. Varje gång man använder en förmåga så kommer det att kosta ett visst antal Quintessence-poäng. Kostnaden kommer att variera beroende på förmågan som man använder. När man blir utan Quintessence-poäng så kan man inte använda några förmågor mera. Dock finns det ett par olika sätt att få tillbaka sina poäng med. Det är genom att sova, då återställs alla ens Quintessence-poäng till följande morgon.

Förmågor:

För att kunna använda sig av en förmåga, in-lajv, så att alla vet att man använder en förmåga, måste man yttra ordet "Magi" före. T.ex. "Magi - Hela". Det betyer att man har använt sin magiska förmåg att hela någon. Varje förmåga har en egen runa. Runan står före varje förmåga. De spelare som besitter någon förmåga kommer att ha den förmågans runa inristad någonstans på sin kropp (SL gör detta före lajvet börjar med smink). Samma princip gäller för artefakter.

Se nedan vilka olika förmågor det finns samt hur man skall använda dem. Efter varje förmåga står det hur mycket varje förmåga kostar att använda.

runa

Fängsla - Genom att vidrör en person med handen så kan man tillfälligt fängsla denna person på plats. Personen blir helt still och kommer inte att kunna röra på dig på 10 minuter. Man kommer varken att kunna tala eller röra sig. Förmågor fungerar fortfarande. Man kan använda förmågan "Extermagi" för att avlägsna denna effekt tidigare. I annat fall kommer förmågan ganska snabbt att gå om.
Quintessense: 3

runa

Glömska - Genom att röra personens huvud så kan man få dem att glömma allting som skett de senaste 5 minuterna. Denna effekt är permanent. Man återfår inte sitt minne efter en tid. Endast förmågan "Extermagi" kan återge en sitt minne.
Quintessense: 2

runa

Manipulation - Implementera ett kort minne eller en åsikt hos en annan. Denna blir sedan personens egen. Dock kan det inte vara en grundläggande sådan som strider mot själva grunderna för själen. Exempelvis att försöka övertyga en manlig själ att den är kvinnlig. Sådant kan förstås skapa en del konfundering, men kommer i längden inte att gå hem. Detta kräver att man har ögonkontakt och vidrör personens huvud med sin handflata. Detta kan inte göras på ett medvetslöst offer.
Quintessense: 3

runa

Osynlighet - Säger sig själv. Personen kan dock röra på sig. Förtrollningen bryts såfort kastaren rör i någon eller talar. Effekten håller i sig så länge användare vill. För att markera att man är osynlig så kommer det att användas en amulett med en runa på. Denna skall man ha synlig när man är osynlig, och under övriga tider hålla den gömd.
Quintessense: 4

runa

Sannsyn - Detta är en passiv förmåga som konstant är aktiv. Man behöver inte spendera någon Quintessens-poäng för denna förmåga. Man kan se Kalman med denna förmåga, men inte de som är osynliga. Man kan också se om någon är en varelse, dock inte vad det är för en varelse.
Quintessense: -

runa

Sanning - Person kan tvinga annan att svara på en fråga sanningsenligt. Inget tvingar dock personen att stanna för att besvara denna fråga. Man kan helt enkelt inte ljuga på den fråga som ställs just då.
Quintessense: 2

runa

Identifiera - Med hjälp av denna förmåga kan man ta reda på vad en runa betyer, samt vilken förmåga ett artefakt har. Kräver att man vidrör artefakte eller runan.
Quintessense: 1

runa

Stenhud - Gör att man för en kort tid blir osårbar mot all fysisk skada (10 minuter). Man mistar ingen HP av fysiska attacker under denna tid. Man kan fortfarande bli påverkad av olika förmågor.
Quintessense: 3

runa

Shock - Gör magisk skada som tar 2 HP:n av personen, samt gör personen medvetslös för en kort tid (10 minuter). Kräver att man fysiskt rör vid en person. Vamórer är immuna mot denna förmåga.
Quintessense: 3

runa

Bind/Nullifiera - Man kan göra sina motståndare oförmögna att använda några som helst förmågor för en kort tid (15 minuter). Kräver att man har ögonkontakt med personen, man behöver inte röra vid personen för att kasta denna förmåga.
Quintessense: 4

runa

Extermagi - Avlägsnar skadlig och skyddande förmågor som en person kan ha på sig, t.ex. "Fängsla" eller" Skyddsmagi". Mot "Skyddsmagi" kommer man att göra det möjligt att kasta det som personen vanligtvis skulle vara skyddad mot, t.ex. "Sanning". Man måste röra vid personen för att denna förmåga skall fungera.
Quintessense: 5

runa

Hela - Återställer ens HP. Detta är en passiv förmåga för den som har den, i övrigt så kräver det att man vidrör personen där den blivit skadad. Har ingen effekt på "Fängsla" förmågan.
Quintessense: 3

runa

Bota - Botar en från eventuella förgiftningar som man råkat ut för, likaså mot övriga harmfulla drycker som man kan ha fått i sig. Avlägsnar inte sjukdomar eller effekter av alkohol.
Quintessense: 2

runa

Magiskt lås - Ifall man vill att en dörr, en kista, ett skrin, eller dylikt inte skall gå att öppnas av någon annan utom en själv så kan man använda sig av denna förmåga. Effekten kommer att vara permanent ända tills man avlägsnar den. Ända sättet att upphäva den är att använda sig av förmågan "Extermagi".
Quintessense: 3

runa

Skyddsmagi - Ifall man besitter denna ovanliga förmåga så kan man känna sig lite säkrare i denna konstiga plats. Denna förmåga ger skydd mot en specifik förmåga. Detta kan vara vad som helst, t.ex. skydd mot "Manipulation". Detta är en förmåga som man måste aktivera, men den varar i sig i flere timmar (3 timmar).
Quintessense: 5

runa

Förblinda - Genom att placera sin hand, eller händer, på en annan persons ögon så kan man få denna person att bli blind för en kort tid (10 minuter). Denna förmåga kan avlägsnas med "Extermagi".
Quintessense: 3

runa

Berserk - Vissa varelser besitter denna förmåga att locka fram all ilska, hat och våld som finns i en person. Offret blir totalt helgalet och attackerar närmaste personer. Man gör allt för att skada de personer som finns i ens närhet. Detta håller i sig ända tills någon lugnar personen (knocking kan krävas), eller efter att 5 minuter har gått. Efteråt kommer man att vara totalt utmattad och kommer inte att orka göra någonting på en längre stund. Man kommer sakta att återfå sina krafter. Under tiden som man är påvekad av Berserk kan man inte bli påverkad av vissa förmågor. "Manipulation", "Glömska", "Förblinda" och "Bota" har ingen effekt på en person eller varelse som är i Berserk.
Quintessense: 3

runa

Is - Vanyjor och Kalman besitter denna förmåga. Ifall de skulle röra vid en skulle man känna hur det bli väldigt kallt om den kroppsdelen. Man ser inga fysiska spår av det att man blivit rörd, men det att man blivit rörd av en av dessa varelser gör det att man mister en HP. Denna förmåga är passiv för båda varelserna.
Quintessense: -

runa

Eld - Vissa varelser har lärt sig denna förmåga. Vem som lärt dem den är oklar. Ofta besitter Indovor och Therior denna förmåga. Det krävs att man rör vid personen som man tänker skada.
Quintessense: 2

Skyddscirklar:

Vissa har utövar tillräckligt med magi för att besitta kunskapen att skapa skyddscirklar. För detta krävs följande: Först och främst kunskapen att skapa en skyddscirkel. En skyddscirkel kan inte vara mer än tre meter i diameter. För att skapa en cirkel krävs också det att man har fem stycken skyddsrunor som man skall placera ut så att det bildar ett pentagram. Sedan skall man sluta cirkeln genom att dra en cirkel omrking området som man vill att skall skydda en. Detta är för att symbolisera att cirkeln är sluten. Efter det så måste man uttala vad det är som cirklen skyddar mot samt spendera Quintessense-poäng. Kostar 3 Quintessense-poäng att aktivera.

Övriga runor:

runa

Fara

runa

Människa

runa

Sanctum

runa

Varelse