Vampyrer | Vampyrsamhället | Samhället i Finland | Klaner | Ghouler | Andra varelser | Ruby | Ordlista

Vampyrsamhället

Vampyrsamhället är sedan medeltiden uppdelat i två huvudsakliga sekter vid namn Camarillan och Sabbaten. Sju av klanerna tillhör allt sedan dess Camarillan, medan Sabbaten huvudsakligen är uppbyggd av två klaner, som hårt motsätter sig Camarillans principer. De fyra sista klanerna står ännu in i denna dag obundna till någondera sekten. Denna uppdelning är ändå inte definitiv, då det inom (nästan) alla klaner finns de som brutit sig ut och tjänar ”den andra sidan”, eller väljer att helt ställa sig utanför sekterna. Vampyrer som väljer denna väg är ändå sällan särskilt högljudda med det, eftersom det kan bringa problem att bryta mot den existerande normen – speciellt inom de ”striktare” klanerna såsom Ventrue och Tremere.

CAMARILLAN

I Camarillan ingår klanerna Brujah, Gangrel, Malkavian, Nosferatu, Toreador, Tremere och Ventrue. Camarillan är således den större av de två huvudsakliga vampyrsekterna, och den mer organiserade. Orsaken till sektens grundande var den medeltida inkvisitionens framfart, som ledde till många vampyrers död. Camarillan existerade framöver med målet att upprätthålla ”maskeraden”, som skulle tillåta vampyrerna att gömma sig mitt bland sina byten de följande århundradena ända in i nutid.

Den moderna Camarillan fortsätter att hårdhänt hävda maskeraden, och motvilliga vampyrer tas snabbt om hand. Sekten har numera utvecklats till ett stort byråkratiskt maktsamhälle, med en intrikat inre politik som bygger på ålder och status. Vissa vampyrer bryr sig mindre om sektens ärenden, men alla påverkas de av Camarillans strikta lagar, som upprätthålls av en hierarki av äldre vampyrer, alla suktande efter allt högre titlar och makt.

Titlar inom Camarillan

Furste
Den som har makt nog att ta kontroll över en stad. Fursten är den domare som tolkar Camarillans lagar och löser dispyter. I vissa städer (städer som saknar råd och/eller har en åldrig furste) är furstens makt ännu större, men oavsett är hans ord det som gäller i staden. Fursten kan inte avsättas annat än av Camarillans äldre eller genom sin död.

Fogde
Fogden är furstens rådgivare och assistent. Han tar över furstens sysslor om denne lämnar staden, abdikerar eller dräps. Självklart vill fursten ha kontroll över vem som får denna farliga position; att ha erfarenhet av att regera kan ge farliga idéer.

Sheriff
Sheriffen är furstens konkreta muskelmakt i staden. Denna position innehas ofta av en äldre Brujah eller Gangrel, som har kraft nog att mäta sig mot de flesta av stadens vampyrer. Det är nämligen sheriffens uppgift att hålla ordning på gatorna, hämta motsträviga lagbrytare till rättegång och allmänt göra furstens ”smutsarbete”.

Rådsmedlem (Obs: bara i större städer!)
Rådet är en församling av de äldste i staden, oftast så att alla stadens klaner är företrädda. De flesta städer i Finland har litet vampyrbestånd, och därför inget råd heller. Däremot kan det ändå finnas äldre vampyrer i dessa städer som fursten lyssnar på, och därmed har de inofficiell makt. I vampyrsamhället är åldern ofta det viktigaste statuskortet.

Harpya
Harpyorna är de sociala ledarna i vampyrsamhället, och vad många nedsättande skulle kallar ”skvallerkärringar”. De handlar med rykten och socialt maktspel, och har ofta näsan i allas och ingens affärer. Harpyor fungerar ofta som ambassadörer till andra städer, och är därmed de mest nationellt medvetna vampyrerna i ett samhälle som annars inte har så stort utbyte.

Traditioner

Camarillan har ett antal regler, kallade traditioner, som sektens äldre ser till att efterföljs i dess städer.
1. Maskeraden
Den viktigaste av traditionerna. Efter Inkvisitionen insåg man att man måste dölja vampyrernas existens för att undvika att historien upprepade sig. Att bryta Maskeraden, det vill säga att röja vampyrernas existens på något vis, är ett mycket allvarligt brott som sällan ses på med blida ögon.

2. Domänen
Man bör respektera varandras domäner. Där någon annan styr, bör man visa hänsyn till dennas ord.

3. Avkomman
Man får endast skapa en avkomma med tillåtelse av de äldre. Ifall man gör detta på eget bevåg, kan såväl avkomman som man själv avrättas.

4. Skyldigheten
Man bär ansvar över sin avkommas handlingar, ända tills det anses passande att denne visat sig tillräckligt tillförlitlig att släppas på fri fot.

5. Gästfriheten
Då man rör sig på främmande platser är det önskvärt att man introducerar sig själv för den som styr. Att underlåta att göra detta kan få allvarliga konsekvenser.

6. Förintelsen
Det är förbjudet att förgöra en annan vampyr. Enda undantaget är om en blodsjakt utlysts av de styrande.

Dessa traditioner ska i teorin efterföljas i alla Camarillastyrda städer. Vad gäller Finland, och då speciellt Vasa, kan läsas under Samhället i Finland

***

SABBATEN

Medan Camarillan närmast liknar ett storföretag påminner Sabbaten snarare om en armé – en armé i ständigt krig mot sin restriktiva motpart, och mot allt annat i samma veva. Sabbaten förkastar Camarillans strävan att gömma sig bland mänskligheten; enligt den har vampyrerna ingen orsak att gömma sig från sina byten. Sekten betonar starkt sina tvillingprinciper: lojalitet och frihet. Vampyrer ska vara fria att göra vad de vill, men bör förbli lojala Sabbaten för att inte falla offer för Camarillans äldres intriger.

Sabbaten utgörs till största grad av klanerna Lasombra och Tzimisce, men avfällingar från de andra klanerna (s.k. "antitribu" = mot stammen) hittar ofta till sekten. Trots skräckhistorierna som cirkulerar om Sabbaten i Camarillans samhällen vågar en del yngre vampyrer sig till denna sekt för att undvika att bli utnyttjade i de äldres maktspel.

Kärnan i Sabbatens organisation utgörs av de s.k. ”flockarna”. I motsats till Camarillans kotterier är dessa relativt stabila grupperingar, ofta delvis blodsbundna till varandra för bättre sammanhållning och strävande mot ett gemensamt mål. De flesta flockar är nomadiska, och potentiellt lika farliga för sin omgivning som varulvar, spridandes död i sina fotspår. Eftersom vampyrer till naturen är ensamma rovdjur är det inte lätt för många individer att hänga såhär nära ihop under en längre tid, och våldsamma uppgörelser inom flockarna är därför vanliga – för att inte tala om mellan flockarna. Av denna orsak är det svårt för Sabbaten att nå någon egentlig framgång i världen, eftersom den tenderar att äta upp sig själv inifrån.

***

OBUNDNA

Klanerna Assamite, Giovanni, Ravnos och Setiterna tillhör ingen av sekterna, även om enskilda vampyrer av dem i undantagsfall kan göra det. De sköter sina egna affärer och håller sig (mer eller mindre) neutrala till fejden mellan Camarillan och Sabbaten.







***
Rännstenstango är baserat på Vampire: the Masquerade som ägs av White Wolf Publishing.
Spelledare: Zacharias Holmberg (zacharias.holmberg( a )pp.inet.fi) & Minna Joki (naminnami( a )hotmail.com)