Spelidé

Var är jag?

Vi beger oss in i Kontainern, en otäck plats och väntehall för de som lämnat jordelivet bakom sig. När saker kastas bort, tappas bort eller glöms bort så blir de till värdelösa Skräp och hamnar förr eller senare i soporna. Denna omställning är mycket traumatisk och Skräpen frågar sig "Vad gjorde jag för fel i livet? Varför är jag här? Vad skall jag ta mig till?". Det är svaret på dessa frågor som vi skall försöka finna i Rosk.

Vad sa bananskalet till äppelskrutten?
"Det är insidan som räknas!"

Men allt hopp är inte ute ty det talas om Återvinningen, ett mystiskt skede där ett Skräp kan lämna sin gamla existens bakom sig för att återvända till ett nytt liv. Återvinningen är dock ett mysterium och vägen dit är höljd i dunkel. "Vad gjorde jag fel? Vad är mitt liv värt? Vad skall jag göra nu?" är alla exempel på frågor vi måste begrunda för att finna vägen till Återvinning. Någon färdig väg finns inte eftersom Rosk likväl handlar om att skapa sin väg som att vandra den.

Hurudan personlighet har en kastrull?

Rosk försöker omfamna såväl en filosofisk som religiös dimension för att på så vis väcka tankar hos deltagarna. Därtill tar Rosk ett nytt grepp om karaktärsskapande och karaktärsgestaltning vilket innebär att karaktärernas personlighet, livsöden och karaktärsdrag skapas under spelets gång och ges stor frihet att utvecklas och förändras. Detta torde intressera såväl erfarna rollspelare och skådespelare som de som vill återupptäcka sin barndoms förmåga att leka. Rollspel är en form av rekreation och allvaret i Rosk är sekundärt till att ha roligt och skratta!

Ibland är det svårt för en kopp att förstå.
"Varför kan folk inte dricka ur mig fast jag är utan öra? Se på glaset!"

Deltagarna gestaltar allt ifrån godispapper och repade CD-skivor till ludd ur någons byxficka. Dessa roller fördelas just innan lajvet genom slumpen vilket gör att ingen kan förbereda sig på förhand. Tanken är som tidigare nämnts att karaktären växer fram under rollspelets gång. Denna brokiga skara karaktärer interagerar sedan med varandra, delar sina livsöden och hjälper varandra att ge svaret på livets alla gåtor. Genom detta kommer var och en allt närmare Återvinningen.

Och så var det blyertspennan som blev kastad bort
Bara för att den var lite kort

Rosk handlar om en kaotisk och pågående process. En process att skapa och utveckla karaktären, att ge sitt Skräp en själ, och processen att ledsaga skräpet från ett tillstånd av absolut missär till spirituell upplysning. Spelets gränser är mycket diffusa vilket gör att vi alla kan skapa något unikt. Förhoppningsvis går vi människor ut ur denna erfarenhet med lite mera insikt inom oss. Kom ihåg:

Damråttor har också känslor

Foto