Kapitel VII: Monstrumvision

Detta kapitel handlar om en dröm.

Vems dröm? Vittnenas?

Nej, Drömfångarens.

Monstrum är vad som gör denna dröm. Alla spelare spelar delar av denna drömhelhet, konstruerad och orkestrerad för att upplysa, testa och ändra vittnena i deras själva grundvalar. Det här är var allt som varit och är kommer samman. Upptakten till det stora avgörandet. Dags att skilja agnarna från vetet.

Monstrum under denna dröm kommer att spela släktingar, vänner och bekanta till vittnena. De kommer även att gestalta monstrum samt andra karaktärer som vittnena stött på sedan de blev invigda i den dolda världens mysterier i det vi kallar Witness. Det centrala i detta är att alla karaktärer är sådana som vittnena har stött på under sitt liv. Sådana som är betydelsefulla för världens händelser i smått och stort.

Livet idag är ett resultat av det vi levt. Val vi gjort och stunder som format oss. Det är därför passande att temat för detta lajv är “How close can you get?”, eftersom vi nu skall innanför skinnet på vittnena. Genom att välja händelser, återskapa symboliska ögonblick och trolla fram absurda situationer, ser vi att verkligen eftersträva något helt unikt som aldrig har lajvats tidigare. Detta är spelledningens vision. Drömmen som är kapitel VII. Och det är ni som är själva magin i drömmen!

Formatet som sådant bjuder full frihet. Men vi har också funderat så att ifall vi kastar in händelser från höger och vänster, kommer det att resultera i en oresonlig gröt som är omöjlig för vittnena att få någon rätsida på. Således känner vi att det varit påkallat att skapa ett händelseförlopp för drömmen. Att portionera ut galenskapen, om man så vill. I detta vill vi dock inte begränsa eller onödigt styra monstrumspelarna, utan ger snarare riktlinjer och förutsättningar för spelarna och sedan släppa taget. Monstrumspelarna har själva möjlighet att fundera ut förutstättningarna för sitt eget lajvande. Sina egna insatser.

Och jo, vi behöver ju en röd tråd också. Här kommer den;

Denna dröm är Drömfångarens dröm. Själva drömmen är skapad för att fånga in och hålla vittnena i. Tvärtemot vad vittnena kanske (förhoppningsvis) kommer att tro, så är inte Drömfångaren ute efter att motverka dem. Istället handlar det om en karaktär som finns långt borta geografiskt och tidsmässigt, men som fortfarande vakar över händelserna i denna tid. Dess möjlighet att påverka är begränsade till drömmar, i vilken den vill testa och påverka de som verkligen kan göra skillnad. Det gör man bäst genom att återskapa sådant som drömmarna själva har varit med om, med personer och varelser de träffat och under omständigheter som är avgörande.

Drömfångaren vill genom drömmen först och främst att vittnena skall inse allvaret i det som håller på att hända. Att förbli neutral och passiv är det samma som att låta det ske som inte får hända. Insatserna är VERKLIGEN stora! Kan vara frågan om slutet på världen som vi känner den.

Dessutom vill Drömfångaren visa vittnena vad som hänt tidigare och vad som verkligen är viktigt. Kanske när allt kommer omkring, kan det finnas vänner bland fienderna, medan de man tror finns på ens sida egentligen vill något helt annat.

Kort och gott; Drömfångaren vill att vittnena skall vara förberedda när slutavgörandet sker. Och ni, monstrum-rollerna, är Drömfångarens magi.

Som de levande delarna av drömmen finns följande slag av monstrum:

•  Monstrumkaraktärer som figurerat under tidigare kapitel, levande eller döda

•  Vittnenas släktingar, bekanta eller bikaraktärer som figurerat under tidigare kapitel, levande eller döda

•  Sigillvålnaderna. De som spelat någon sådan tidigare ser vi gärna som spelare även denna gång, resten av dem slår vi fast bland dem som anmält sig enligt kön/möjlighet.

•  Drömvävare/enigma-karaktärer. Dessa karaktärer är en del av drömmen, och har specifika uppgifter. De har kraften att ändra förutsättningar i drömmen och är odödliga under drömtiden.

Jaha, det var ungefär det. Monstrumspelare kan vänta sig ännu ett dokument via e-post. I det kommer vi att visa er vem och vad ungefär, så att ni på förhand kan fundera ut hur ni vill spela.

MVH: Vicke och Calle


» Tillbaka till Monstrumtexterna