Biblioteket

Think-tank: Lajvbara genrer

skrivet av Victor Svarvars 25.10.2008 i kategorin
Funderingar kring rollspelande

Ämne: Lajvbara genrer
Fråga: Vilka genrer är sådana som lämpar sig exeptionellt bra för lajvande? Och vad är det isåfall i dessa genrer som gör dem lajvbara?

Plats: YH Novias scenkonstlinjes utrymmen, Kasernen i Vasa
Tid: 11.10.2008
Tänkare: Victor Svarvars, Carl Tengman, Minna Joki, Anders Karls, Linn Wilhelmsson och Pia Lillkåll, Pia Ruotsalainen, Erik Sjöberg och Ludwig Sandbacka.

Think tank
Det konstaterades tidigt att alla genrar GÅR att lajva, såtillvida det är överhuvudtaget möjligt att åstadkomma det med rekvisita och så vidare. Fantasin fyller i resten av luckorna.

Think tank tänkarna funderade ut följande genrar som lämpliga, samt gav följande förklaringar till deras lämplighet:

Skräck - Reaktionerna är alltid starka. Det är lätt att leva sig in. Nutida lajv oftast, vilket tilltalar många.

Wasteland - Som Mad Max. Möjlighet att kombinera element från olika tider, samt en känsla av övergivenhet. En kamp om överlevnad.

High fantasy - Med varelser och magi. Att ta fantasylajvet ett steg längre. Mera satsning, mera extrema roller, den magiska biten hos en bra saga framträder mera.

Experimentella lajv - Inga människor utan istället gestaltning av andra ting. Abacus ett bra exempel där deltagarna föreställer dataprogram. Kan även kallas stiliserade lajv. Syftet och den eftersökta effekten är att vidga vyerna hos deltagarna. Att tänka på ett annorlunda sätt än man annars skulle göra vid agerandet av rollen.

Science fiction - Aliens på stan, ett fullfjädrat rymdäventyr skulle behöva så dyr omgivning. Däremot den tekniska biten, samt populärkultur såsom Star Wars gör genren lockande.

Deckarhistorier (1920-30 tal) - En känsla av mystik, smått sällskap där alla intrigerar. "Who did it" kan ge stor spänning.

17-1800 tal - Med adel, etiquette och high class. Att vara finare i kanten än vanligt och använda regler och hierarki på ett sätt som inte finns mer idag. Att få samhällsklass systemet att leva igen för att kunna uppleva och analysera det.

Western - Skitigt och rått. Att leva i en farligare värld där den starkes lag råder, samt moralen finns men ges ibland avkall på när det kommer till kritan.

Alternativ drogtripp - För att testa om det låter sig göras och om folk klarar av det. Labyrint i ett hus. Något totalt annorlunda än vad som tidigare gjorts.

Survival Horror - Spelas gärna i skogen. En ständig kamp om överlevnad mot fasor man kanske inte känner till. Kan rädsla framkallas och upprätthållas en längre stund och kommer det då att göra lajvandet mera intensivt?

Tribe - Detta gränsar till wasteland. Att se nutiden från ett annat perspektiv, samt spela mycket på stamhierarki och i viss mån också överlevnad. Populär kultur.

Mafia - Inget Off, friheten att röra sig över större områden, pervasive genom interaktion med omgivningen, genrens charm.

Humor - Släkt med Loch Ness, antagligen en svår genre att göra, tungt att vara rolig på begäran, skall komma spontant och otvunget, möjligen så att lajvet bygger upp till ett stort skratt.

Mentalsjukhus - spela ut det maximalt sjukaste i en säker miljö där SL (=spelledningen) är sjukvårdare. Frågan då om sjukvårdarna kanske är värre än patienterna. Extremlajv. Djupdykning i det mänskliga psyket.

Varulv - Vem är varulven och vilka element kan detta introducera jämnfört med Vampire som tidigare lajvats.

Armé/krig - Grupptänkande, strategi, överlevnad, urban miljö samt en möjlighet att spela ett spel: i stort sätt som sänka skepp. Pressade situationer där man måste ta viktiga beslut med för lite information och med möjlig katastrofal utgång. Möjligen spelat i bunkrar.

Japansk ninja-shogun-samurai - byar och jägare. Den japanska kulturen med sina egenheter och filosofier, klassamhälle.

Pirat - Strandsatta, piratkrog. Skitigt och speciellt sätt att tala, saknar moral, får ta ut svängarna, tillämpning av populärkultur såsom Pirates of the Caribbean.

Big Brother - Ständigt övervakade och inpå varandra. Karaktärer i kollisionskurs, ständiga konflikter påpiskade av tv-bolag som vill ha tittarsiffror. Studium i mänsklig natur och anammande av stereotyper.

Vikinga - Tagande av hela asatron, samhället, vapen och sköldar, leva autentiskt ett tag. Dessutom relativt lätt att göra när många redan har mycket som kan användas här, såsom tälten. Finns vikingabyar etc.

Magi - Alla trollar. Årsmöte på Blåkulla. Magi och occultism är centrala delar och allting är extraspeciellt. Andra regler gäller än de som finns i verkligheten.

Keltiskt - Kulturstudium med druider och keltiska krigare och vanligt samhälle. Highland mentalitet anammas.

Kalevala - Rönte stort intresse hos tänkarna. Användande av den finländska kulturskatten, lättare att få understöd utifrån möjligen. Naturen, stämningen, passionen, magin. Möjlighet att få sjunga galdrar och lära sig något på samma gång.

Indian - Naturbarnens verklighet. Sluten grupp som samexisterar under enkla förhållanden.

Shamanistiskt - Kan inplementeras i många av de ovan nämda lajven. Jagande av extasen, komplett med svetthyddor och liknande. Det mystiska eftersträvas, tänjande av gränserna av vad som är riktigt och inte.

Ryska revolutionen, WWII - Kontraster mellan adel och proletärer, betjänter och olika samhällsklasser. Användande av masker för att dölja sina syften. De högas förmåga att ignorera verkligheten för de som står under dem.

500 f.Kr - 0 e.Kr. - Antikens Rom eller Grekland. Användande av den rika gudahistorien, filosofierna, andra alternativa krafter i världen som man måste ta i beaktande som självklarheter. Alla kan exempelvis spela gudar och det kunde äga rum på akropolis. Finns mycket material och en granskning av kulturen som skapade det samtidigt.

Nordiska asatron - Samma som ovan om antikens Rom/Grekland, men försatt i asatrons värld.

West Side Story - Försatt i nutid med två gäng och en alternativ populärkulturell historia.

Flocklajv - Lååångt bak i tiden, tangerar andra genrer där det är frågan om naturbarn och back to basics.

Steam punk - 1700-1800 tals miljö där ångkraft och magi kommer samman för att skapa en alternativt fungerande värld med egna förutsättningar. Finns mycket försatt i denna värld som vi räknar som fantasy.

Belägring - Mot fantasybakgrund. Känsla av annalkande död, hopplöshetens överhängande känsla, fast beslutsamhet, inre intriger och svek. Ändrade omständigheter. Intensiv genre.

Fängelse - Tar modell av tv-serier. Heirarkistrukturer och deras uppkomst bland inlåsta. Våld och frustration som vardag. Kan inkorporera människoöden och mysterier lätt.

Zombie - Känslan att vara ansatta från alla håll, tidsfråga innan man själv dukar under. Dragande av erfarenhet från andra håll hos sådana som redan ordnat motsvarande lajv tidigare.

Casino - Lyxen och flärden. Spelandet och allt som kommer till. Glamoren och de underliggande intrigerna. Möjlighet att ta material från tv-serierna och filmerna.

Sagor - Som bröderna Grimm och motsvarande. Världen är farligare än man tror och alla tror att de vet hur sagan kommer att sluta, men detta är långt från sanningen. Möjlighet att plocka de bästa bitarna och skapa en ny saga.

Filminspirerade - Silent Hill, Battle Royale, National Treasure, och många fler. Det som gör dem intressanta är storyn och möjligheten att ta det som var bra i filmerna och implementera det till en egen berättelse.

Kliché - Att nyttja allt som redan blivit uttjatat och sätta en ny prägel på det. Se om man hittar det som gjorde kliché-objektet så populärt från början.

Game show - I stil med Moviestar. Kort och intensivt och möjlighet till improvisation under kontruerade omständigheter. Konceptet kan återanvändas.

Capture the Flag - Som i Fall out-spelet. Att sträva genom svåra omständigheter och använda all sin intelligens för att nå sitt mål. Tävling mot andra och förlusten innebär möjligen döden.

Sammanfattning och slutledning: Sagor och berättelser finns i många uppsättningar i vår historia. Dessa kan användas till lajven och är en outsinlig källa till inspiration. Det sägs att alla bra historier redan har blivit berättade i någon form eller annan. Hur det än är med den saken så är genrena historier i sig. Det är vanligen frågan om att fånga en känsla som finns i dessa genrer. Sedan kommer många av dessa att flyta in i varandra, eller så att gränserna mellan vissa av dem är väldigt tunna.

Think Tanken var givande. En brainstorming session och samtidigt en möjlig gnista till många kommande lajv.

» Återvänd till Blandade biblioteket